Program Khidmat Masyarakat

Dilaporkan oleh Unit Media Alumni Smas 04
( Payeh Topirk Aje )

PULAI CHONDONG,27 Mei-Aktivit ahli alumni batch 04 diteruskan lagi dengan melakukan khidmat masyarakat iaitu dengan bergotong-royong melancarkan majlis perkahwinan abang kepada saudara ahli alumni,iaitu Pendi. Bertempat di Kg Pauh Lima seawal jam 8 pagi ahli-ahli sudah berkumpul diperkarangan rumah terbabit. Jadual bertugas dibahagikan kepada dua sesi iaitu sesi pagi dan petang. Untuk sesi pagi, saudara Eyi, Aje dan Topirk telah ditugaskan untuk memastikan kelancaran majlis. Pengalaman telah memudahkan mereka ini melakukan kerja-kerja seperti mengukur kelapa, memasang khemah serta membuat gajet telah dilakukan dengan begitu bersahaja dan efektif. Selain itu mereka-mereka ini memang cukup dikenali kerana telah banyak berkhidmat dimajlis-majlis perkahwinan disekitar kampung ini sebagai sukarelawan separuh masa.
Sesi kedua bersambung dengan saudara Kame,Payeh,Payirk dan lain-lain menggantikan shif untuk peserta sesi pertama. Menurut analisis pihak media, sesi kedua ini lebih mencabar. Ini kerana selain terpaksa menghadapi kehadiran tetamu-tetamu yang ramai dan boleh dikatakan kadar kehadiran para tetamu adalah berada diparas optimum, kami juga terpaksa membuat air minuman untuk para tetamu serta melakukan kerja-kerja pembersihan pinggang dan gelas selain memastikan semua kelengkapan berada dalam keadaan sempurna dan tersusun.
Aktiviti berakhir tepat pukul 6 petang, dan semua ahli bersurai pulang kerumah masing-masing bagi mendapatkan rehat yang secukupnya untuk menghadiri mesyuarat post mortern yang akan diadakan pada malam nanti.


Photobucket
sesi menjamu selera selepas tamat majlis

Photobucket
kame dan topirk bertungkus lumus menyiapkan air sirap spesel edition

Photobucket
kecuaian para peserta sukarelawan...


Photobucket
setelah seharian suntuk bekerja..

0 comments: